خلاصه ی فصل: تغییر و تحول گونه ها

این مطلب برای شما مفید بود؟ آیا آن را می پسندید؟
l تازه ترین مطالب وب سایت رو تو کانال تلگرامی زیست یاد ببینین!
مفاهیم کلیدی در خلاصه ی فصل :
1) تغییر گونه ها
2) انتخاب طبیعی = تغییر جمعیت ها در پاسخ به محیط خود (ارائه توسط داروین)
3) شواهد تغییر گونه ها
4)کالبدشناسی (آناتومی)
5)مثال هایی از تغییر گونه ها
راهنمای زیست یاد :
۱) علایم ترتیب بندی مطالب : ۱) ، ❶ ، ● ، ▲ ، ■ ، ◆ ، ○
۲) مطالب با رنگ: مطالب فصل کتاب درسی:برای دانش آموزان، مطالب مرتبط از فصل های دیگر کتاب های درسی:برای کنکوری ها، مطالب خارج از کتاب های درسی:برای توضیح بیشتر مطالب
نکته: برگ متحرک نام یک حشره است.
1) تغییر گونه ها
❶اندیشه ی تغییر گونه ها ← فیلسوفان رومی
❷نظریه ی قدیمی: هر یک از گونه های جانداران، موجودی ازلی و بدون تغییر ← عدم توانایی در تفسیر سنگواره ها
❸نظریه ی لامارک:
●استفاده بیشتر از یک عضو ← بزرگ تر شدن آن عضو (و برعکس) ← علت تغییر گونه ها در ارتباط با تغییر شرایط فیزیکی حیات
●موروثی شدن صفات اکتسابی (مهمترین بخش نظریه) ← رد شدن از سوی کلیسا
❹مشاهدات داروین در سفر:
●بررسی سنگواره های آرماديلو در آمریکای جنوبی
●شباهت گیاهان و جانوران جزایر گالاپاگوس با سواحل نزدیک آمریکای جنوبی (سهره)
❺انواع سهره ها:
●آمریکای جنوبی: حشره خوار
●جزایر گالاپاگوس:
▲گیاه خوار درختی: میوه خوار
▲کوچک حشره خوار درختی: حشره خوار
▲کاکتوس خوار زمینی: کاکتوس خوار
▲بزرگ زمینی: دانه خوار
❻چارلز لیل ← کتاب مبانی زمین شناسی ← ارائه فرضیه تغییرات تدریجی سطح زمین در گذر زمان
❼مقاله ی مالتوس:
●رشد جمعیت انسانی: تصاعد هندسی
●رشد منابع غذایی: تصاعد عددی
دو مورد قبل: کلید معمای چگونگی انجام تغییر در گونه ها برای داروین
●عوامل کنترل کننده رشد جمعیت: بیماری، جنگ و گرسنگی
نکته: جمعیت در زیست شناسی = گروهی از افراد یک گونه که با هم در یک مکان و در یک زمان زندگی می کنند.
ارجاع به کتاب پیش دانشگاهی فصل 6: برای آشنایی بیشتر با جمعیت و شناخت ویژگی های آن (اندازه، تراکم، پراکنشی (توزیع)) می توانید به این صفحات مراجعه فرمایید.
ارجاع به کتاب پیش دانشگاهی فصل 6: در این صفحه تعریف «اجتماع زیستی» را بدین شرح می خوانید: «جامعه زیستی مجموعه ای از جمعیت های مختلف است که در یک محیط زندگی می کنند و با یکدیگر ارتباط دارند.»
2) انتخاب طبیعی = تغییر جمعیت ها در پاسخ به محیط خود (ارائه توسط داروین)
❶افراد دارای تطابق بیشتر با محیط ← زاده های بیشتر ← تغییر فراوانی نسبی برخی الل ها در یک جمعیت
❷سازش = تغییرات یک گونه به منظور تطابق بهتر آن گونه با محیط
●تفاوت زیستگاه ها از نظر فراهم کردن فرصت برای بقا و زادآوری ← تفاوت جانداران یک محل با جانداران همان گونه در محل دیگر
نکته ی مهم: جانداران موجود در مناطق جغرافیایی نزدیک نسبت به جانداران موجود در مناطق جغرافیایی مشابه اما دور شباهت های بیشتری با یکدیگر دارند← علت آن شارش ژنی است.
●تفاوت نظریه ی لامارک و داروین:
▲لامارک: تغییر شرایط محیطی ← نیاز جدید ← سازش در طول یک نسل (پاسخ مفید به نیاز جدید) ← ارثی شدن سازش
▲داروین: تغییر شرایط محیطی: فرد سازگار نیست ← حذف فرد
فرد سازگار است ←فرد انتخاب طبیعی می شود ← بقا و زادآوری بیشتر فرد
توسط فرد ← نسل جدید گونه دارای این صفت خواهند بود
●تفاوت مفهوم سازش در نظریه ی لامارک و داروین:
▲سازش در نظریه ی لامارک ← کسب یک صفت مفید در یک فرد.
▲سازش در نظریه ای داروین ← کسب یک صفت مفید در یک گونه.
❸مبانی نظری اندیشه های داروین به زبان علمی امروز:
●جهش و نوترکیبی در زادآوری جنسی ← ایجاد تنوع ← انتخاب طبیعی ← تغییر جمعیت ← تغییر فراوانی نسبی الل ها
●مطلب کلیدی نظریه ی داروین: افراد سازگارتر ← زاده های بیشتر ← افزایش فراوانی نسبی صفات این افراد در هر نسل
نکته ی شکل 4.6: اشکال مختلف گونه ی براسیکا اولراسه را که با زادگیری انتخابی (انتخاب مصنوعی) تولید شده اند در زیر مشاهده می کنید:
●کلم گل ← گل جانبی
●کلم برگ ←برگ
●کلم بروکلی ← گل آذین (گل انتهایی)
●کلم بروکسل ← ساقه يا شاخه
❹نظریه ی ترکیبی انتخاب طبیعی (براساس کارهای داروین و مندل)
●عوامل گوناگونی ژنی:
▲جهش کروموزومی و ژنی
▲نوترکیبی (تفکیک کروموزوم های والدین هنگام تقسیم میوز)
▲کراسینگ اور (مبادله ی قطعاتی بین کروموزوم های همتا به هنگام میوز)
▲لقاح تصادفی گامت های نر و ماده
●نتایج گوناگونی ژنی:
▲ظاهر شدن در فنوتیپ افراد
▲تولید مثل بیشتر فنوتیپ های سازگارتر در هر محیط
▲انتخاب طبیعی ← تغییر فراوانی نسبی صفات در جمعیت ← پیدایش گونه های جدید
ارجاع به کتاب پیش دانشگاهی فصل 5: برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نوترکیبی و کراسینگ اوور به این فصل مراجعه نمایید.
نکته ی خود آزمایی: برای پاسخ به این سؤال باید این مطالب را بدانید که: در صورتی که یک فرضیه توسط شواهد و آزمایش ها تأیید شود، به آن می گوییم نظریه، با این وصف تغییر گونه ها یک نظریه است چون توسط شواهد حمایت می شود.
3) شواهد تغییر گونه ها
❶سنگواره ها = ثبت واقعی آثار جانداران گذشته ← مستقیم ترین شواهد تغییر گونه ها
●تفاوت سنگواره های قدیمی تر با سنگواره های جدیدتر← پیش بینی وجود حلقه های حد واسط در زنجیره ی تحول تدریجی گونه ها ←کشف حلقه های حد واسط بین: «ماهی ها و دوزیستان»، «دوزیستان و خزندگان»، «خزندگان و پرندگان (پتروداکتیل)»،«خزندگان و پستانداران»
●علل کامل نبودن آثار سنگواره ای:
▲زندگی جانداران در محیط های نامناسب برای فسیل شدن
▲فراهم نشدن شرایط عمومی سنگواره شدن حتی در محیط مناسب (احتمالا مدفون شدن در زیر رسوبات قبل از تجزیه کم است و نیز جسم برخی جانداران سریع تر از دیگران تجزیه می شود. (اسلکت بیرونی سخت مناسب برای فسیل شدن)
●مناطق گوناگون برای فسیل شدن:
▲مناطق نامناسب: جنگل های مرتفع کوهستان، علفزار، بیابان
▲مناطق مناسب: زمین های کم ارتفاع مرطوب، جویبارها، رودخانه های دارای حرکت کند، دریاهای کم عمق و مناطق نزدیک آتشفشان با خاکستر
●دیرینه شناسان= پژوهشگران سنگواره ها ← تعیین سن سنگواره با روشی عمر سنجی
❷سن زمین و سابقه ی حیات:
●سن زمین حدود 4/5 میلیارد سال
●زندگی جانداران بر روی زمین در قسمت اعظم عمر آن
●جانداران اولیه با ساختار بدن ساده —(تغییر شکل)–> همه ی جانداران موجود
❸مولکول های زیستی:
●پروتئین ها: مقایسه ی توالی آمینواسیدها در پروتئین ها← گونه هایی که در گذشته ی نزدیک تر از یک نیای مشترک ایجاد شده باشند: تفاوت کمتر در توالی آمینواسیدها
نکته: نیای مشترک = گونه ای که دو یا چند گونه از تغییر آن اشتقاق پیدا کرده باشند.
●نوکلئیک اسیدها: مقایسه ی توالی نوکلئوتیدها در نوکلئیک اسیدها ← استفاده از درخت تبارزایشی (دیاگرام):
▲شاخه ی پایین تر :قدیمی تر
▲طول شاخه = تعداد نوکلئوتید تغییر یافته
عمیق تر یادبگیرید:
ویدیوهای آموزشی : ❶ درخت تبارزایشی
4)کالبدشناسی (آناتومی)
●اندام همولوگ
▲ویژگی ها:
■در نیای مشترک بوده
■عملی و ظاهر متفاوت
■طرح و اساس یکسان
■دلیل شباهت های اساسی در بین مهره داران
▲ مثال :
■اندام های جلویی مهره داران
■اجزای رویان مهره داران در مراحل اولیه نمو ← ۱ دم، ۴ جوانه (منشاء اندام های حرکتی) و ۱ حفرهای گلویی (حاوی آبشش های ماهی ها و دوزیستان)
نکته: دم اکثر مهره داران در بلوغ هم باقی می ماند. تنها ماهی های بالغ و دوزیستان نابالغ حفره های گلویی خود را حفظ می کنند.
●اندام وستیجیال :
▲ویژگی ها: یک استثنای از اندام همولوگ← اندامی که در مسیر تحول و تغییر جانداران کوچک تر شده، نقش خود را از دست داده یا نقش بسیار جزئی بر عهده دارد← نشان دهنده ی تغییر جاندار در گذشته
▲مثال: لگن و ران مار (باقی مانده ی لگن و ران سایر خزندگان)
نکته ی شکل 4.9 و 4.10: در این شکل ها حتما نام استخوان ها را به خاطر بسپارید.
4)الگوهای تغییر گونه ها
❶تغییر تدریجی:رویدادهای تدریجی در طول زمان منجر به تشکیل گونه های جدید شده (نیاز به وجود جانداران حد واسط برای توجیه)
❷تعادل نقطه ای (گونه زایی ناگهانی): هرگونه پس از یک دوره ی طولانی عدم دچار تغییر شده
●عوامل ایجاد تغییر ناگهانی = انفجار آتشفشانی، برخورد خرده سیارک ها، دوره های یخبندان
●علل تغییر و عدم تغییر:
▲در مدت نسبتاً طولانی به علت سازگاری با شرایط و محیط ← عدم تغییر
▲در مدت کوتاهی به علت تغییرات شدید و ناگهانی محیطی ←که تغییرات ناگهانی و انقراض بسیاری از جانداران←جایگزینی گونه های سازگار
نکته: سنگواره ها ← شواهدی، هم مبنی بر تغییرات تدریجی و هم تعادل نقطه ای
5)مثال هایی از تغییر گونه ها
نکته:
●کار انتخاب طبیعی= حفظ تغییرات مطلوب
●کار محیط= تعیین جهت و مقدار تغییرات
●موفقیت جاندار در زیستن و تولید مثل ← تعیین بقای جاندار
❶ ملانینی شدن صنعتی= تیره شدن رنگ جمعیت جاندار به علت آلودگی صنعتی ← پروانه ی بیستون بتولاریا= شب پرواز فلفلی
●انواع پروانه:
▲تیره: دارای الل تولید ملانین ← فراوان در منطقه ی آلوده ی صنعتی ← فراوان در جنگل بیرمنگهام
▲روشن: فاقد الل تولید ملانین ← فراوان در منطقه ی با هوای پاک ← فراوان در جنگل دورست (دارای گلسنگ های با رنگ روشن)
●شرح مثال:
▲هوای پاک ← وجود گلسنگ ها با رنگ روشن ← ناتوانی پروانه های تیره در استتار ← خورده شدن توسط پرندگان ← کم شدن پروانه های تیره
▲هوای آلوده ← از بین رفتن گلسنگ ها و تیره شدن تنه ی در ختان ← ناتوانی پروانه های روشن در استتار ← خورده شدن توسط پرندگان ← کم شدن پروانه های روشن
نکته شکل 4.14: در زیرنویس این شکل می خوانید: « در جنگل های آلوده در نزدیک بیرمنگهام (انگلستان)2/3پروانه های باقیمانده تیره رنگ هستند در حالی که در جنگل های دورست (که دارای هوای پاک است)2/3پروانه ها به رنگ روشن هستند.»
چقدر یادگرفته اید ؟؟؟
سوال های آموزشی: سوال های نهایی 92 تا 95 فصل تغییر و تحول گونه ها
تست های آموزشی :1) تست های غیرترکیبی کنکور 90 تا 95 فصل تغییر و تحول گونه ها
منابع :
۱) جزوه ی آموزشی زیست شناسی پیش دانشگاهی موسسه گزینه دو
10 دیدگاه
-
6 سال پیش
واقعا عالی بود
-
6 سال پیش
بسیار عالی 20بود
-
6 سال پیش
سوالات این بخش اشتباها سوال های نهایی ۹۲ تا ۹۵: فصل پیدایش و گسترش زندگی گذاشته شده است
-
6 سال پیش
ممنون از شما
اصلاح شد…
-
-
6 سال پیش
بسیار عالییییییی
بهترین خلاصه ای بود که از این فصل خوندم -
5 سال پیش
خیلی خوب بود دستتمون درد نکنه
-
5 سال پیش
عالی بود
-
5 سال پیش
خیلی خلاصه های خوبی دارید .ممنونم
-
5 سال پیش
خیلی ممنون برای خلاصه نویسی
-
5 سال پیش
عالیه, خیلی خوشحالم فردا صبح امتحان زیست دارم و الان این خلاصه خیلی بهم کمک کرد توی درک بهتر این فصل??
دیدگاه شما